Крім традиційних методів навчання, у практиці
педагогіки професійних навчальних закладів за останні двадцять років великого
розповсюдження та застосування набули й нетрадиційні методи навчання, які ми
називаємо інноваційними. Серед них певної уваги заслуговують так звані
"активні" методи навчання.
Інноваційні методи
активного навчання використовуються для тренування та розвитку творчого
мислення учнів, формування в них відповідних практичних умінь та навичок. Вони
стимулюють і підвищують інтерес до занять, активізують та загострюють
сприймання навчального матеріалу.
Нестандартний
урок – це імпровізоване навчальне заняття, що має нетрадиційну структуру. Назви
уроків дають деяке уявлення про цілі, завдання, методику проведення таких
занять. Найпоширенішими типами нетрадиційних уроків є: уроки-ділові ігри,
уроки-змагання, уроки типу КВК, уроки-консультації, комп'ютерні уроки, театралізовані
уроки, уроки з груповими формами роботи,
уроки, які ведуть учні, уроки-конкурси, уроки-тренінги або
тренінги тощо .
Урок-тренінг - це
одночасно: цікавий процес пізнання себе та інших; спілкування; ефективна форма
опанування знань; інструмент для формування умінь і навичок; форма розширення
досвіду .
Урок-тренінг і традиційні
форми навчання мають суттєві відмінності у методиці
проведення.
Традиційне навчання більш орієнтоване на правильну відповідь, і за своєю суттю
є формою передачі інформації та засвоєння знань. Натомість тренінг, перш за
все, орієнтований на запитання та пошук. На відміну від традиційних тренінгові
форми навчання повністю охоплюють весь потенціал учня професійного навчального закладу: рівень та обсяг її компетентності
(соціальної, емоційної та інтелектуальної), самостійність, здатність до
прийняття рішень, до взаємодії тощо. Звичайно, традиційна форма передачі знань
не є сама по собі чимось негативним, проте у світі швидких змін і безперервного
старіння знань традиційна форма навчання має звужені рамки застосування.
Так само, як і будь-яке навчальне заняття, урок-тренінг
має певну мету, якою можуть бути: інформування
та набуття учасниками тренінгу нових професійних навичок та умінь; опанування
нових технологій у професійній сфері; зменшення чогось
небажаного (проявів поведінки, стилю неефективного спілкування, особливостей
реагування тощо); зміна погляду на проблему; зміна погляду на
процес навчання, аби зрозуміти, що він може давати наснагу та задоволення; пошук
ефективних шляхів розв'язання поставлених проблем тощо.
Отже, інноваційне навчання у вигляді
уроку-тренінгу має
чітко структуровану основу. А інноваційні методи, що застосовують під час проведення тренінгу, передбачають
використання системи прийомів, спрямованої головним чином не на повідомлення
готових знань, а на
організацію умов для самостійного одержання знань у
навчальному закладі.
Література
1. Мазур
П. Нові педагогічні технології: Поняття і сутність //Джерела. - 1998. - № 1. -
С. 5-9.
2. Перспективні освітні технології:
Наук.-метод. посібник / За ред. Г. С. Сазоненко. - К.: Гопак, 2000. - 560 с.
Комментариев нет:
Отправить комментарий