суббота, 15 августа 2015 г.

Розділові знаки у реченнях із звертаннями ( урок української мови у 8 класі )

Тема : Розділові знаки в реченнях зі звертаннями

Мета : навчити  правильно визначати розділових знаків при звертаннях та
          обгрунтовувати їх;
          вміти знаходити та виправляти  помилки при вивченні пунктуаційних
         правил, конструювати та інтонувати правильно речення зі звертан-
        нями.
         розвивати вміння та навички логічного мислення при розстановці             розділових знаків;  
       прищеплювати любов до української мови.

                                               Хід роботи:
1.    Організаційний момент. Перевірка емоційної готовності учнів.  ( Смайл)
         
2.Актуалізація опорних знань.
       - « Мозковий штурм» :

·        Що називається звертанням ?
·        Чим виражається звертання?
·        Які є види звертань за будовою?
·        Як інтонаційно виділяється звертання у мовленні?
·        Яку роль відіграє звертання в мовленні?
·        У яких стилях мовлення вживається звертання?

3.   



Повідомлення теми , мотивація навчальної мети.
   - Слово вчителя.
О , .............
О !..............

    Звертання, що стоїть на початку речення , виділяється комою або знаком оклику. Знак оклику ставиться тоді, коли звертання вимовляється з особливим підвищенням голосу і з наступною паузою. Після знака оклику перше слово пишеться з великої літери.

         Гетьмани, якби ви встали...

        Слово наше рідне! Ти сьогодні зазвучало, як початок, як начало.

.....,О,.........

   Звертання, що стоїть у середині речення, виділяється комами з обох сторін.
  Звучи, моя мово чарівна, у світі і в серці людськім, не мовчи.
..........,О.
 
     Звертання, що стоїть у кінці речення виділяється комою, а після нього ставиться той знак, якого потребує смисл цього речення.

Доброго ранку , бджілоньки!

Ой чого ти почорніло, зеленеє поле?

Хай Бог тебе боронить, Україно.

    Вигуки О, ОЙ ,що стоять перед звертанням і тісно пов’язані з ним інтонацією, відокремлюються разом зі звертанням.

О земле рідна, знаєш ти свій шлях у бурі і в негоді...

   Звертання завжди виділяється паузою в усному мовленні, а на письмі – комою або знаком оклику (на початку та в кінці речення ) , якщо вимовляється з окличною інтонацією.

3                   Запам’ятай !!!
     - Презентація. « Розділові знаки в реченнях зі звертаннями»
     Звертання може стояти на початку, в середині та в кінці речення і завжди виділяється розділовими знаками.

Пунктограма

Розділові знаки при звертанні

Мамо! Вклоняюся перед тобою.
Виростеш ти, сину,  вирушиш в дорогу.
Біла чайко , що кружляєш над водою?
     Як же далеко ти, завтра...

- Невідоме про відоме        ???
        (презентація)
        Розрізняють власне звертання (вони вживаються у розмовно- побутовому мовленні) і риторичні , що передають відтінки піднесеного, урочистого мовлення, або персоніфіковані, емоційно забарвлені.
    Риторичні звертання виділяються розділовими знаками на письмі так, як і власне звертання , залежно від того, в якій частині речення стоять.

                Я люблю тебе, рідно країно.
               Знову, товаришу, бачу тебе.

¨                Наше міжлюдське спілкування постійно, раз по раз, передбачає насамперед відповідне звертання або вказування  на ту чи іншу особу. Без цього слова мова недостатня, непереконлива. Будьмо ж уважними до вибору форми такого висловлювання — щоб виявити до когось і  викликати до себе чиюсь довіру, щоб не образити, не принизити як чиюсь, так і свою гідність.
¨                   Звертаннями користуються у всіх державах з сивої давнини. Наприклад, наше українське “пан” - дуже старе, бо використовувалось ще за часів Київської Русі. Пан—це давньогрецький  бог лісів і гаїв, взагалі благодійник природи, захисник усього живого. Але “пан” - це звертання не до багатої людини, а до кожного: “Добрий вечір, пане господарю, стережи, Боже, твого товару” - щедрували під вікнами найбіднішого селянина. Останніми роками повертається до нас і такий ґречний  засіб спілкування, як “добродій”. Улюбленим зачином листів багатьох українських  письменників було:” Вельмишановний добродію”, “Великоповажна добродійко”
¨                   У різних державах користуються  різними звертаннями: в Англії до нетитулованого  чоловіка звертаються зі словами “сер”, “містер”, а  до одруженої нетитулованої жінки —” місіс”, хоча до жінки з аристократичних кіл звертаються “леді” чи “міледі”, а до її чоловіка —” мілорд”. До дівчат в англомовних країнах  звертаються “міс”, у Скандинавії —  ”фрекен”, в Німеччині — ”фрейлін”. А ось ввічливе згадування про заміжню жінку у німців  “фрау”, до чоловіків “гер”.
¨                   В Іспанії  та Італії чоловік “дон”, жінка “донна” чи “донья”. У Стародавньому Римі до вільно народженої жінки казали “матрона”, що в широкому розуміння означає мати сімейства. У середньовічних італійців звертання до заміжньої жінки було “мадонна". У Франції жінкам кажуть “мадам”, чоловікам “мсьє”, дівчатам ”мадемуазель”.
¨                   А у народів Сходу вживають такі звертання: до чоловіка — “ага”, до жінки — “ханум”. Причому, якщо звертання: вживається після імені, цим наголошується вияв особливої пошани. Цікаві й звертання до чоловіків “ходжа” - до знатної особи, “хаджі” -  до особи, що здійснила паломництво до Мекки.


¨    Ми спостерігали за багатством та різноманітністю звертань у творах визначних українських поетів. Пропонуємо речення, в яких звертання виражають радість, захоплення, повагу, докір, іронію, ненависть, презирство.
¨       “Зоре моя вечірняя, зійди над горою”. “І ти, моя єдиная, встаєш із-за моря, з-за туману, слухняная рожевая зоре!”. “Ой Дніпре мій,  Дніпре, широкий та дужий! Багато ти, батьку, у море носив козацької крові”. (Т. Г. Шевченко)
¨       “Земле моя, всеплодющая мати…”, “Зеленійся, рідне поле,  українська нива…”. “Весно, ох, довго ж на тебе чекати”. “Весно, голубко, чому ж ти  не йдеш?”. “Весно, що за чудо ти твориш в моїй груді?”. “Вітре теплий, брате мій, чи твоя се мова?”. (І. Я. Франко)
¨       “До тебе, Україно, наша бездольная мати, струна наша перша озветься”. “Спи ж ти, малесенький, пізній-бо час”. “Фантазіє, богине легкокрила, ти світ золотистих мрій для нас одкрила”. “Слово, моя ти єдиная зброє”. (Леся Українка)
4.    Закріплення навчального матеріалу   *****

1)     Списати речення, розставити розділові знаки, підкреслити звертання. У формі якого відмінка вжиті звертання? (дослідження)

   Гарно твоя кобза грає любий мій земляче вона голосно співає голосно і плаче.Повій вітре тихесенький з-за синього моря та принеси в Україну козацькую волю! Сивий діду Дніпро Свої води давно ти всі морю оддав собі сліз ти набрав. Найдеш у гаї тую калину то пригорнись бо я любила моя дитино її колись. Плавай плавай лебедонько по синьому морю рости рости тополенько все вгору та вгору.

2)     Ввести  подані слова в речення так, щоб вони виступали в ролі підметів та в ролі звертань.(робота в парах)

Земля, осінь, Київ, Львів, Роман, друг.

3)     Поширте звертання означеннями (або епітетами).Накресліть схеми. Введіть у речення так, щоб звертання стояли на початку, в середині та в кінці речення. (творча робота)
Наприклад : доле – рідна, красна, вірна.

Річко, дівчино, брате, козаче.

4)     Перебудувати речення так, щоб звертання стояли в різних позиціях . Записати, поставити розділові знаки, накреслити схеми.( колективна робота та робота біля дошки)

Держись, Хома, іде зима.
Грай, Матвію, бо я не вмію.
На тобі, Гавриле, що мені не миле.
Терпи, козаче, отаманом будеш.

5)     Скласти речення зі звертаннями з поданих слів, розставити і пояснити розділові знаки.(робота в групах)

День, радісний, здрастуй, подаруй, зелена, лісе, діброво, мені.
Соловейку, коло, защебечи, хати, на, затьохкай, калині.
Оксамитові, ой, ти, береги, твої, Словечна, річко, люблю, я, як.

6)     Вам необхідно пригадати відомі пісні зі звертаннями та записати рядки, у яких вони містяться, розставивши правильно розділові знаки.
       (пошукова робота)
Наприклад:   « Як тебе не любити, Києве мій.», « Моя ти зіронько небесная, віч-на-віч ти і я..»

7)     Ви вже багато знаєте про розділові знаки в реченнях зі звертаннями і зараз я пропоную виконати письмовий синтаксичний розбір речень за зразком.
                                  Зразок письмового розбору:

Зоре моя вечірняя, зійди над горою.(Т.Шевченко).

    Спонук , неокл., просте, односкл., озн.-особ., пошир., повне, ускладн. зверт. зоре моя вечірняя ; пошир.,вираж. ім-м слов-м.

Рідна мати моя, ти ночей не доспала.
Хай, милі друзі, вам щастить, у дружбі вірній, у праці мирній.
Брини, бандуро,стиха, співай, не угавай.


- Перевір себе ************************
(робота з лінгвістичним ключем)
                                 Тестові завдання :
      
  1. Звертання в реченні виділяються :

    а) тире, знаком питання;
    б) двокрапкою, знаком оклику;
    в) комою, знаком оклику;
    г) комою, знаком питання.

  1. Усередині речення звертання виділяються :

   а) з обох боків комами;
   б) комою зліва;
   в) знаком оклику;
   г) іншими розділовими знаками.

  1. Укажіть правильне твердження :

   а) після підсилювальних часток О, ОЙ перед звертанням ставиться
       кома;
   б) звертання виконують синтаксичну роль членів речення;
   в) звертаннями називають слова, які виражають ставлення мовця
       до висловленого повідомлення;
   г) вигуки О, ОЙ , що стоять перед звертанням і тісно пов’язані з
      ним інтонацією, відокремлюються разом зі звертаннями.

  1. У якому реченні допущено помилку при виділенні звертання?

    а) Гей, нові Колумби й Магеллани, напнем вітрила наших мрій!
    б) Моє село, земний тобі уклін за молодість, за світло отчих стін...
    в) Гей юнаки, гей молодість світу, доля планети у ваших руках.
    г) О пісне вкраїнська! Дзвінка, невмируща, ти мука і радість, ти
       гнів і любов.

  1. Позначте речення, у якому правильно розставлено розділові знаки.

    а) Розцвітай, ти, веснонько красна, духом творчості все онови.
    б) Благословенні, ви, сліди, не змиті вічності дощами мандрівника
       Сковороди.
    в) Розвійтесь з вітром, листочки, зів’ялі розвійтесь як тихе
        зітхання!
    г) Україно! Ти моя молитво!

  1. Знайти речення, у якому звертання стоїть на початку (розділові
    знаки вилучено).

     а) Ще не пора мій друже бо за нами під сонцем волі Україна
         молода!
     б) О ліро пушкінська на світ увесь брини про зорі щастя.
     в) Ми зберегли тебе вкраїнська мово щоб лютий ворог не поранив.
     г) Добридень тату мій і далі неосяжні прийміть любов мою й тепло
        пісень моїх.

  1. Указати речення , у яких немає звертання ( розділові знаки при
    Звертаннях вилучено).

    а) Благословенна будь моя незаймана дівице Десно.
    б) Тож будьмо народом завжди!
    в)  Звернімося до творчої спадщини геніального Кобзаря.
    г) Друзі мої працюйте у напруженні всіх сил.

  1. У якому з поданих речень правильно виділено звертання?

   а) Стій серце стій! не бийся так шалено.
   б)  Ні мій учителю і друже, про мене – все це не байдуже.
   в)  Я так люблю твої дороги, моя Україно сумна!
   г)  Ой ти, дівчино, з горіха зерня, чом твоє серденько колючеє
    терня?

  1. У яких реченнях допущено пунктуаційні помилки?

   а) О поле, й дорога, і річка, й узлісся зелене! Ви в серці у мене.
   б) О незвичайна, чародійна мово, Хоч пронеслася молодість
        громово, Твій звук у мене в серці не затих.
   в) О Львове батьку мій камінний, знаю, Як мучила тебе страшна
      жага в бою, коли напасницька орда Топтала й роздирала Русь
      безкраю.
  г) За все тобі спасибі, низький уклін о земле, наш уклін !

  1. Знайдіть речення, у якому звертання стоїть у кінці.

       а) Мужай, прекрасна наша мово, серед прекрасних братніх мов.
       б) Кобзарю, знаєш, нелегка епоха оцей двадцятий невгамовний вік.
       в) Гей, рицарю жадібний, стерижись.
       г) Я сирота з Вільшаної , сирота, бабусю.

  1. З’ясуйте, у якому реченні неправильно виділено звертання.

   а) Навчи мене сумнівів, мамо, вдихни в мої ночі тривоги : у
      світі не просто, не прямо розбіглися долі-дороги.
   б) Де забарився ти, вечоре милий?
   в) Весно-слов’янко, синьоока, тобі мої пісні складаю.
   г) Луги, луги, пропахлі сіном прілим , чи ви мене впізнали?..

  1. У реченні

                        Юначе, гордо вимовляй величне слово: Україна.

-         звертанням є:

а) Україна;
б) юначе;
в) слово;
г) гордо вимовляй величне слово.
 

Ключ ! ! !


Номер
завдання
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
Правильна
відповідь

в
а
г
в
г
б
б,в
в
в,г
г
в
б


  5.Підведення підсумків уроку.
    - «Мікрофон»
1.Що цінного ви винесли з уроку?
2.Які моменти запам’яталися найбільше?
3.Чим задоволені?

5.   Домашнє завдання.
Вивч.тему «Розділові знаки в реченнях зі звертаннями», підготувати тести для друга.
Індивідуально – створити презентацію з даної теми.

 




        


Комментариев нет:

Отправить комментарий