Тема : Розділові знаки в
реченнях зі звертаннями
Мета : навчити правильно визначати розділових знаків при
звертаннях та
обгрунтовувати їх;
вміти
знаходити та виправляти помилки при
вивченні пунктуаційних
правил, конструювати та інтонувати
правильно речення зі звертан-
нями.
розвивати
вміння та навички логічного мислення при розстановці розділових знаків;
прищеплювати
любов до української мови.
Хід роботи:
1.
Організаційний
момент. Перевірка емоційної готовності учнів.
( Смайл)

2.Актуалізація
опорних знань.
- « Мозковий штурм» :
·
Що називається звертанням ?
·
Чим виражається звертання?
·
Які є види звертань за будовою?
·
Як інтонаційно виділяється звертання у мовленні?
·
Яку роль відіграє звертання в мовленні?
·
У яких стилях мовлення вживається звертання?
3.
![]() |
Повідомлення
теми , мотивація навчальної мети.
- Слово вчителя.
О , .............
О !..............
Звертання, що стоїть на початку речення , виділяється комою або знаком
оклику. Знак оклику ставиться тоді, коли звертання вимовляється з особливим
підвищенням голосу і з наступною паузою. Після знака оклику перше слово
пишеться з великої літери.
Гетьмани,
якби ви встали...
Слово наше рідне! Ти сьогодні
зазвучало, як початок, як начало.
.....,О,.........
Звертання, що стоїть у середині речення,
виділяється комами з обох сторін.
Звучи,
моя мово чарівна, у світі і в серці людськім, не мовчи.
..........,О.
Звертання, що стоїть у кінці речення виділяється комою, а після нього
ставиться той знак, якого потребує смисл цього речення.
Доброго ранку , бджілоньки!
Ой чого ти почорніло, зеленеє поле?
Хай Бог тебе боронить, Україно.
Вигуки О, ОЙ ,що стоять перед звертанням і тісно пов’язані з
ним інтонацією, відокремлюються разом зі звертанням.
О земле рідна, знаєш ти свій шлях у бурі і в негоді...
Звертання завжди виділяється паузою в
усному мовленні, а на письмі – комою або знаком оклику (на
початку та в кінці речення ) , якщо вимовляється з окличною інтонацією.
3
Запам’ятай !!!
- Презентація. « Розділові знаки в
реченнях зі звертаннями»
Звертання
може стояти на початку, в середині та в кінці речення і завжди виділяється
розділовими знаками.
Пунктограма
Розділові знаки
при звертанні
Мамо! Вклоняюся перед тобою.
Виростеш ти, сину, вирушиш в дорогу.
Біла чайко , що кружляєш над водою?
Як же далеко ти, завтра...
-
Невідоме про відоме 

(презентація)
Розрізняють власне
звертання (вони вживаються у розмовно- побутовому мовленні) і риторичні , що передають
відтінки піднесеного, урочистого мовлення, або персоніфіковані,
емоційно забарвлені.
Риторичні звертання виділяються розділовими
знаками на письмі так, як і власне звертання , залежно від того, в якій частині
речення стоять.
Я люблю тебе, рідно країно.
Знову, товаришу, бачу
тебе.
¨
Наше міжлюдське
спілкування постійно, раз по раз, передбачає насамперед відповідне звертання
або вказування на ту чи іншу особу. Без
цього слова мова недостатня, непереконлива. Будьмо ж уважними до вибору форми
такого висловлювання — щоб виявити до когось і
викликати до себе чиюсь довіру, щоб не образити, не принизити як чиюсь,
так і свою гідність.
¨
Звертаннями користуються у всіх державах з
сивої давнини. Наприклад, наше українське “пан” - дуже старе, бо
використовувалось ще за часів Київської Русі. Пан—це давньогрецький бог лісів і гаїв, взагалі благодійник
природи, захисник усього живого. Але “пан” - це звертання не до багатої людини,
а до кожного: “Добрий вечір, пане господарю, стережи, Боже, твого товару” -
щедрували під вікнами найбіднішого селянина. Останніми роками повертається до
нас і такий ґречний засіб спілкування,
як “добродій”. Улюбленим зачином листів багатьох українських письменників було:” Вельмишановний добродію”,
“Великоповажна добродійко”
¨
У різних державах користуються різними звертаннями: в Англії до
нетитулованого чоловіка звертаються зі
словами “сер”, “містер”, а до одруженої
нетитулованої жінки —” місіс”, хоча до жінки з аристократичних кіл звертаються
“леді” чи “міледі”, а до її чоловіка —” мілорд”. До дівчат в англомовних
країнах звертаються “міс”, у Скандинавії
— ”фрекен”, в Німеччині — ”фрейлін”. А
ось ввічливе згадування про заміжню жінку у німців “фрау”, до чоловіків “гер”.
¨
В Іспанії
та Італії чоловік “дон”, жінка “донна” чи “донья”. У Стародавньому Римі
до вільно народженої жінки казали “матрона”, що в широкому розуміння означає мати
сімейства. У середньовічних італійців звертання до заміжньої жінки було
“мадонна". У Франції жінкам кажуть “мадам”, чоловікам “мсьє”, дівчатам
”мадемуазель”.
¨
А у народів Сходу вживають такі звертання:
до чоловіка — “ага”, до жінки — “ханум”. Причому, якщо звертання: вживається після імені,
цим наголошується вияв особливої пошани. Цікаві й звертання до чоловіків
“ходжа” - до знатної особи, “хаджі” - до
особи, що здійснила паломництво до Мекки.
¨
Ми спостерігали за
багатством та різноманітністю звертань у творах визначних українських поетів.
Пропонуємо речення, в яких звертання виражають радість, захоплення, повагу,
докір, іронію, ненависть, презирство.
¨
“Зоре моя вечірняя, зійди над горою”. “І ти,
моя єдиная, встаєш із-за моря, з-за туману, слухняная рожевая зоре!”. “Ой
Дніпре мій, Дніпре, широкий та дужий!
Багато ти, батьку, у море носив козацької крові”. (Т. Г. Шевченко)
¨
“Земле моя, всеплодющая мати…”, “Зеленійся,
рідне поле, українська нива…”. “Весно,
ох, довго ж на тебе чекати”. “Весно, голубко, чому ж ти не йдеш?”. “Весно, що
за чудо ти твориш в моїй груді?”. “Вітре теплий, брате мій, чи твоя се мова?”.
(І. Я. Франко)
¨
“До тебе, Україно, наша бездольная мати,
струна наша перша озветься”. “Спи ж ти, малесенький, пізній-бо час”. “Фантазіє,
богине легкокрила, ти світ золотистих мрій для нас одкрила”. “Слово, моя ти
єдиная зброє”. (Леся Українка)
4.
Закріплення
навчального матеріалу 

1) Списати речення,
розставити розділові знаки, підкреслити звертання. У формі якого відмінка вжиті
звертання? (дослідження)
Гарно твоя кобза грає любий мій
земляче вона голосно співає голосно і плаче.Повій вітре тихесенький з-за
синього моря та принеси в Україну козацькую волю! Сивий діду Дніпро Свої води
давно ти всі морю оддав собі сліз ти набрав. Найдеш у гаї тую калину то
пригорнись бо я любила моя дитино її колись. Плавай плавай лебедонько по
синьому морю рости рости тополенько все вгору та вгору.
2) Ввести подані слова в речення так, щоб вони
виступали в ролі підметів та в ролі звертань.(робота в парах)
Земля, осінь, Київ, Львів, Роман, друг.
3) Поширте звертання
означеннями (або епітетами).Накресліть схеми. Введіть у речення так, щоб
звертання стояли на початку, в середині та в кінці речення. (творча робота)
Наприклад : доле – рідна, красна, вірна.
Річко, дівчино, брате, козаче.
4) Перебудувати речення так,
щоб звертання стояли в різних позиціях . Записати, поставити розділові знаки,
накреслити схеми.( колективна робота та робота біля дошки)
Держись, Хома, іде зима.
Грай, Матвію, бо я не вмію.
На тобі, Гавриле, що мені не миле.
Терпи, козаче, отаманом будеш.
5) Скласти
речення зі звертаннями з поданих слів, розставити і пояснити розділові знаки.(робота
в групах)
День, радісний, здрастуй, подаруй, зелена, лісе, діброво, мені.
Соловейку, коло, защебечи, хати, на, затьохкай, калині.
Оксамитові, ой, ти, береги, твої, Словечна, річко, люблю, я, як.
6) Вам необхідно пригадати
відомі пісні зі звертаннями та записати рядки, у яких вони містяться,
розставивши правильно розділові знаки.
(пошукова робота)
Наприклад: « Як тебе не любити, Києве мій.», « Моя ти
зіронько небесная, віч-на-віч ти і я..»
7) Ви вже багато знаєте про
розділові знаки в реченнях зі звертаннями і зараз я пропоную виконати письмовий
синтаксичний розбір речень за зразком.
Зразок письмового розбору:
Зоре моя вечірняя, зійди над
горою.(Т.Шевченко).
Спонук , неокл., просте, односкл.,
озн.-особ., пошир., повне, ускладн. зверт. зоре моя
вечірняя ; пошир.,вираж. ім-м слов-м.
Рідна мати моя, ти ночей не доспала.
Хай, милі друзі, вам щастить, у дружбі вірній, у праці мирній.
Брини, бандуро,стиха, співай, не угавай.
-
Перевір себе ************************
(робота
з лінгвістичним ключем)
Тестові завдання :
- Звертання в реченні
виділяються :
а) тире, знаком питання;
б) двокрапкою, знаком оклику;
в) комою, знаком оклику;
г) комою, знаком питання.
- Усередині речення звертання
виділяються :
а) з обох боків комами;
б) комою зліва;
в) знаком оклику;
г) іншими розділовими знаками.
- Укажіть правильне твердження
:
а) після підсилювальних часток О, ОЙ перед звертанням ставиться
кома;
б) звертання виконують синтаксичну роль членів речення;
в) звертаннями називають слова, які виражають ставлення мовця
до висловленого повідомлення;
г) вигуки О, ОЙ , що стоять перед звертанням і тісно пов’язані з
ним інтонацією, відокремлюються разом зі звертаннями.
- У якому реченні допущено
помилку при виділенні звертання?
а) Гей, нові Колумби й Магеллани, напнем вітрила наших мрій!
б) Моє село, земний тобі уклін за молодість, за світло отчих стін...
в) Гей юнаки, гей молодість світу, доля планети у ваших руках.
г) О пісне вкраїнська! Дзвінка, невмируща, ти мука і радість, ти
гнів і любов.
- Позначте речення, у якому
правильно розставлено розділові знаки.
а) Розцвітай, ти, веснонько красна, духом творчості все онови.
б) Благословенні, ви, сліди, не змиті вічності дощами мандрівника
Сковороди.
в) Розвійтесь з вітром, листочки, зів’ялі розвійтесь як тихе
зітхання!
г) Україно! Ти моя молитво!
- Знайти речення, у якому
звертання стоїть на початку (розділові
знаки вилучено).
а) Ще не пора мій друже бо за нами під сонцем волі Україна
молода!
б) О ліро пушкінська на світ увесь брини про зорі щастя.
в) Ми зберегли тебе вкраїнська мово щоб лютий ворог не поранив.
г) Добридень тату мій і далі неосяжні прийміть любов мою й тепло
пісень моїх.
- Указати речення , у яких
немає звертання ( розділові знаки при
Звертаннях вилучено).
а) Благословенна будь моя незаймана дівице Десно.
б) Тож будьмо народом завжди!
в) Звернімося до творчої спадщини
геніального Кобзаря.
г) Друзі мої працюйте у напруженні всіх сил.
- У якому з поданих речень
правильно виділено звертання?
а) Стій серце стій! не бийся так шалено.
б) Ні мій учителю і друже, про
мене – все це не байдуже.
в) Я так люблю твої дороги, моя
Україно сумна!
г) Ой ти, дівчино, з горіха
зерня, чом твоє серденько колючеє
терня?
- У яких реченнях допущено
пунктуаційні помилки?
а) О поле, й дорога, і річка, й узлісся зелене! Ви в серці у мене.
б) О незвичайна, чародійна мово, Хоч пронеслася молодість
громово, Твій звук у мене в серці не затих.
в) О Львове батьку мій камінний, знаю, Як мучила тебе страшна
жага в бою, коли напасницька орда Топтала й роздирала Русь
безкраю.
г) За все тобі спасибі, низький уклін о земле, наш уклін !
- Знайдіть речення, у якому
звертання стоїть у кінці.
а) Мужай, прекрасна наша мово,
серед прекрасних братніх мов.
б) Кобзарю, знаєш, нелегка
епоха оцей двадцятий невгамовний вік.
в) Гей, рицарю жадібний,
стерижись.
г) Я сирота з Вільшаної ,
сирота, бабусю.
- З’ясуйте, у якому реченні
неправильно виділено звертання.
а) Навчи мене сумнівів, мамо, вдихни в мої ночі тривоги : у
світі не просто, не прямо розбіглися долі-дороги.
б) Де забарився ти, вечоре милий?
в) Весно-слов’янко, синьоока, тобі мої пісні складаю.
г) Луги, луги, пропахлі сіном прілим , чи ви мене впізнали?..
- У реченні
Юначе, гордо
вимовляй величне слово: Україна.
-
звертанням
є:
а) Україна;
б) юначе;
в) слово;
г) гордо вимовляй величне слово.
Ключ
! ! !
Номер
завдання
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
8
|
9
|
10
|
11
|
12
|
Правильна
відповідь
|
в
|
а
|
г
|
в
|
г
|
б
|
б,в
|
в
|
в,г
|
г
|
в
|
б
|
5.Підведення підсумків
уроку.
- «Мікрофон»
1.Що цінного ви винесли з уроку?
2.Які моменти запам’яталися найбільше?
3.Чим задоволені?
5.
Домашнє
завдання.
Вивч.тему «Розділові знаки в реченнях
зі звертаннями», підготувати тести для друга.
Індивідуально – створити презентацію з
даної теми.
Комментариев нет:
Отправить комментарий