пятница, 26 июля 2019 г.

Інноваційна діяльність вчителя – філолога по формуванню мовних компетенцій здобувача освіти ( виступ )



Головне управління освіти і науки Дніпропетровської облдержадміністрації
Дніпропетровський інститут післядипломної педагогічної освіти
Відділ освіти, молоді та спорту Межівської райдержадміністрації




Інноваційна діяльність вчителя – філолога по формуванню мовних компетенцій здобувача освіти
( виступ  )


                                         вчителя української мови
та літератури вищої категорії
                                 КЗО  «Новопідгороднянської
ЗШ І-ІІІ ст.» Межівської
селищної ради»
                                 Левковець Інни Петрівни








  Ще з часів давньої Греції найвищим мірилом усіх людських цінностей вважалися знання.
   Новий час висуває нові вимоги до школи. В умовах ринкової економі­ки важливо сформувати творчу особистість, найважливішими якостями якої є ініціатива, свобода вибору, самореалізація, мовні та мовленнєві компетенції.
  Згідно із законом України «Про освіту», Державною національною доктриною розвитку освіти України в XXI столітті, Концепцією загаль­ної середньої освіти ми маємо здійс­нити кардинальний перехід від тра­диційного інформаційно-поясню­вального навчання, зорієнтованого на передачу готових знань, до особистісно  - розвивального, спрямова­ного не тільки на засвоєння знань, а й на способи навчальної діяль­ності, створення умов для форму­вання освіченої, творчої особистості, громадянина, реалізації та саморе­алізації його природних задатків та можливостей в освітньому процесі.
    Провідна роль в організації на­вчально-виховного процесу завж­ди належала і належить учителеві. Саме він здійснює керівництво про­цесом  навчання, шукає оптимальні способи організації уроку з метою інтенсифікації навчання й розвитку творчої індивідуальності учнів.
    Кожний урок несе певний обсяг інформації, однак від філолога зале­жить, наскільки її зможуть спри­йняти та засвоїти учні, якими на­вчальними методами та прийомами при цьому треба скористатися.
     Необхідно шукати такі форми про­ведення уроку, які захопили б, при­несли радість і задоволення, активізували пізнавальну діяльність.  
  У сучасних умовах найбільшої переваги набувають  ІНТЕРАКТИВНІ НАВЧАЛЬНІ ТЕХНОЛОГІЇ, саме вони дають можливість вчителеві-філологу продуктивно формувати мовні компетенції здобувача освіти.
    Інтерактивне навчання – це спеціальна форма організації пізнавальної діяльності, яка має конкретну, передбачувану мету – створити комфортні умови навчання, за яких кожен учень відчуває свою успішність, інтелектуальну спроможність.
   Улюбленим методом, який використовую на уроках української мови та літератури у 5-8 класах, є сенкан, що реалізує здатність до мовленнєвої творчості.
Доречним також є „Мозковий штурм” — це ефективний та добре відомий інтерактивний метод колективного обговорення, що спонукає виявляти свою уяву та творчість шляхом вираження  власних думок .
Для учнів 5-11 класів буде можна використати  метод «Ажурна    пилка», як здатність адекватно сприймати, розуміти, оцінювати і відтворювати почуте чи прочитане.
  Урок  літератури у старших класах доповнить «Суд від свого імені».
   На сьогоднішній день одним із улюблених моїх методів навчання є "Діалог Сократа", у рамках якого учні самостійно формулюють проблеми суспільного життя та пропонують альтернативні шляхи їх розв'язання. Цей метод покликаний допомогти молодим людям сформувати своє ставлення до важливих юридичних, етичних та соціальних проблем.
  Регулярно використовую метод "Снігова куля", коли необхідно, щоб учасники обговорили якесь питання спершу в парах, потім у четвірках, тощо.
   Для кращого засвоєння матеріалу, де діти не відчувають ніякого тиску з боку вчителя (бо пояснювати будуть, як вчитель, так  і однокласники тим, хто слабо засвоїв) доречно застосовую «Метод " Карусель».
  Не менш цікавим є "Броунівський рух".
  Одним із креативних методів вважаю метод «Маг».
  Часто використовуючи поетичні хвилинки із написанням власних віршів, зацікавилася методом, що дає змогу креативно підійти до своєї роботи -«Діаманта».
 Для уроків мови доцільно застосовувати «Словниковий куб».
 У класах, де є діти із неординарним баченням проблем, використовую  метод «Займи позицію».
 Змушує творчо підійти до поставленого питання на уроках літератури «Карта персонажів».
  Раджу звернутися до творчості, застосувавши «МЕНТАЛЬНІ  КАРТИ».
Сьогодні набула широкого звучання ще одна технологія – це фрейм.
Фрейм (англ. рамка, основа, скелет). Дану технологію було застосовано мною під час проведення уроку літератури у 6 класі Я.Стельмах «Митькозавр з Юрківки» - «Характеристика образів Сергія та Митька».
Зрозуміло, що інформація під час складання фреймів подається не в “чистому вигляді”, а схематично.
Водночас постійне залучення учнів до створення фреймів дає змогу розвинути низку загальнонавчальних умінь. а саме :
·              удосконалити загальнонавчальні вміння учнів, такі як: аналіз, конкретизування, синтез, узагальнення, виділення головного, що забезпечує вдосконалення стратегічної компетенції учня;
·              пояснити сутність ключових понять теми;
·              здійснити компресію вихідного тексту;
·              структурувати, упорядкувати і систематизувати знання, збільшити обсяг пам’яті, швидкість запам’ятовування .
Водночас вчителеві варто не лише самому створювати фрейми, але й спонукати до цього учнів,що буде формувати загальнонавчальні вміння, необхідні сучасній людині для «навчання протягом життя».
  Цікавою «знахідкою» на уроках української літератури вважаю буктрейлери.  Для прикладу урок у 9 класі: І.Котляревський «Енеїда». Готуючись до уроку літератури ми часто задумуємося, як уникнути одноманітності, як реалізувати ключовий принцип успішності. Метою створення буктрейлера є спонукання до прочитання книги.
  Учителю літератури слід пам’ятати, що психологічний вплив буктрейлера на користувача є надзвичайно глибоким та різнобічним.
·         Можна дізнатися про цікаві книжкові новинки, при цьому економлячи час на читання оглядових статей чи анотацій.
·         Якщо дуже сподобалася якась книга, можна створити власний відгук-буктрейлер і, таким чином, в оригінальний спосіб поділитися враженнями з іншими читачами.
   Отже, сучасне викладання української мови та літератури вимагає від мене як учителя-словесника пошуків, постійного оновлення і творчого використання в практичній роботі різних методичних прийомів навчання, що сприятиме можливості побачити зворотній зв'язок від здобувачів освіти, вміння ними застосовувати знання в різних життєвих ситуаціях.


Комментариев нет:

Отправить комментарий